Våra tre uppdrag är att stärka, stävja och stödja. Vi stärker konsumenternas ställning genom att ta fram ny kunskap om brister på olika marknader. Genom att stävja företagens överträdelser med aktiv och effektiv tillsyn säkerställer vi ett brett konsumentskydd på en hög nivå. Vi ser också till att den information som konsumenterna behöver är oberoende, lättillgänglig och målgruppsanpassad.

Dina rättigheter

Vill du veta mer om dina rättigheter och skyldigheter som konsument i samband med ett bilköp hittar du mer information på Hallå konsument via länkarna på denna sida.

Om Hallå konsument!

Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, villkor i avtal, reklamationer, att handla hållbart och annat som du som konsument behöver hjälp med.

Våra vägledare svarar på frågor eller hjälper dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer eller kommunal konsumentvägledning. Du når oss via telefon, chatt, Facebook eller e-post om du inte hittar den information du söker här på hallakonsument.se. Vägledningen har öppet alla vardagar kl. 9-17.